“Zorg en ict; van elkaars wereld begrijpen we misschien niet veel. Voor ons is alleen belangrijk dat een computersysteem doet wat het moet doen. In de zorg ervaren we vaak druk. Daarom vinden wij het belangrijk dat een systeem voor iedereen gebruikersvriendelijk is.”
- Harry, directeur zorgbemiddelingsbureau
Digitalisering in de zorg, het kan niet langer uitblijven. Met het digitaal maken van handmatige processen kan de zorg efficiënter en wordt tijd bespaard.
Het personeelstekort is groot, zorgkosten blijven stijgen, de toegankelijkheid en kwaliteit van zorg staan onder druk en patiënten en cliënten worden mondiger én kritischer. De toepassing van digitalisatie in de zorg maakt de zorg goedkoper en kan een oplossing bieden voor het groeiend personeelstekort waar organisaties nu mee kampen.
Voor de één is de confrontatie met nieuwe werkwijzen en procedures ingrijpender dan voor de ander, maar technologie betekent hoe dan ook dat organisaties, personeel en patiënten in korte tijd met (grote) veranderingen te maken krijgen.
Zorgt betreft vooral kwetsbare individuen, waardoor niet alle processen op een gelijk manier kunnen verlopen. Dit is lange tijd wel gebeurd, maar inmiddels zien zorgprofessionals wel in dat een gepersonaliseerd systeem dat afgestemd is op hun specifieke werkwijze en doelgroep, onmisbaar is om efficiënt te kunnen blijven werken. Zorgpersoneel en digitale experts weten elkaar daarin steeds beter te vinden.
Tijdens de coronacrisis werden grote stappen gezet wat betreft de digitalisering in de zorg. Zorgorganisaties konden vaak ook niet anders. Maar wat je momenteel ziet, is dat er een overload aan vragen binnenkomen en organisaties toch snel weer teruggrijpen naar het oude logistieke proces en naar bekende procedures, omdat dit veilig voelt. Ze zijn terughoudend met innovatie van software.
Softwarebouwers willen graag de onzekerheid bij bemiddelingsbureaus en zorgorganisaties wegnemen. Dat begint bij de opleidingen van de zorgprofessionals. Het is van belang dat iedereen comfort vindt in technologie en de gemakken ervan beleeft.
Er zijn goede voorbeelden van digitale zorg die zorgprofessionals samen met softwarebouwers hebben gebouwd. Deze vorm van samen optrekken wordt door beide partijen omarmd.
Je ziet steeds vaker dat de gebruikers van de software worden betrokken bij ontwikkeltrajecten en een rol hebben bij het blijven verbeteren en uitbreiden van softwareoplossingen. De samenwerking tussen beide expertises - zorg en ICT - groeit zo steeds dichter naar elkaar toe.
FleGo snapt de terughoudendheid en onzekerheid als het gaat om digitaliseren, maar terugvallen op oude, vertrouwde werkwijzen die vaak erg foutgevoelig zijn, is straks echt niet meer nodig. FleGo kan helpen bij de gedragsverandering die er nodig is en kan zorgorganisaties en bemiddelingsbureaus motiveren om de innovatieve geest die tijdens de coronacrisis is aangewakkerd vast te houden.
Het is de patiënt die uiteindelijk de vruchten kan plukken van de samenwerking. Zorgexperts houden met behulp van de juiste software meer tijd over voor de patiënt en hoeven zo min mogelijk tijd te verspillen in hun proces naar de beste zorg.
We vertellen je graag meer over FleGo: